fbpx
10. decembra 2017 admin

Auto alebo počítač?

Vývoj nezastavíš. Vidieť to na evolúcii telefónu ale aj na automobiloch. Tie už dávno neobsahujú len palubný počítač, elektronika riadi čoraz viac činností a vlastností auta. Z áut sa pomaly ale isto stáva počítač. Stačí vymenovať zoznam skratiek elektronických bezpečnostných systémov, ktorý sa každým rokom rozširuje. ABS, ASR, ESP, ACC, AEB, LKA, BAS, BLIS, EBD, HDC, HHC, MSR. Palubný počítač ovláda brzdenie, rozjazd do kopca, jazdu na šmykľavom povrchu, parkovanie, kontroluje takzvaný mŕtvy uhol, meria tlak v pneumatikách, dažďový senzor spúšťa stierače, tempomat okrem udržiavania zvolenej rýchlosti stráži aj priestor pred vozidlom a prispôsobuje rýchlosť podľa vozidiel, potom tu máme systém na kontrolu jazdy v pruhoch, GPS navigáciu a ďalšie a ďalšie.

Do akej miery je to ešte auto a nakoľko viac počítač? Napríklad pri nových modeloch nemeckej značky Mercedez-Benz tvorí viac ako 60 percent nákladov softvér. Počítačovou terminológiou by sa dalo povedať, že hardvér (plechy, kov, plasty, guma) ustupuje na úkor softvéru. Elektronika v mnohých prípadoch preberá úlohy, ktoré predtým boli výhradne na vodičovi. Hoci moderné systémy a snímače vodičovi pomáhajú k ľahšiemu ovládaniu auta a komfortnej a bezpečnej jazde, nenahrádzajú ho. Nemali by sme sa na ne slepo spoliehať. Sú tu stále zákony fyziky, ktoré nepustia. Ani najkvalitnejší systém nezabráni šmyku, pokiaľ vodič neprispôsobí jazdu v extrémnych podmienkach a vo vysokej rýchlosti prechádza zľadovatenou zákrutou.

Doteraz to boli viac-menej preteky vo vývoji nových systémov, snímačov a počítačových jednotiek. Nikto však nesleduje, či tých informácií nie je priveľa. Medzi najväčšie pútače pozornosti v moderných autách patria už pomerne zložité audiosystémy, navigačné systémy, elektronicky ovládané funkcie vozidla a samozrejme mobilný telefón. Filozofia, ktorú výrobcovia týchto systémov chcú v najbližších rokoch zaviesť do výroby, spočíva vo filtrovaní toku informácií smerom k vodičovi, kedykoľvek je nadmerne zamestnaný ovládaním vozidla. Nemecký dodávateľ autoelektroniky Bosh v súčasnosti pracuje na vývoji systému, ktorý má v závislosti na informačnom zaťažení vodiča regulovať iba také množstvo informácií, ktoré človek dokáže spracovať. Mentálne zaťaženie, čiže koľko informácií prijímame a spracovávame, hrá totiž podstatnú úlohu v správnom rozhodovaní a konaní človeka.

Z dopravných prostriedkov sa stali mobilné kancelárie. Zatiaľ čo obsluha autorádií je nastavená tak, aby vodiča čo najmenej vyrušovala (myslím obsluhu, nie obsah rádií, ktorý zahlcuje mozog množstvom nepotrebných informácií), smartfóny si v autách našli svoje pevné miesto. V lepšom prípade si lebedia v držiakoch na mobily, v tom horšom ho vodič drží v jednej ruke zatiaľ čo druhou obsluhuje volant, riadiacu páku, smerové svetlá atď. Prečo sa ani v aute nevieme vzdať svojich miláčikov? Reagujeme na práve došlé emaily, SMS správy, vyhľadávame trasu v navigácii alebo najbližšiu reštauráciu.

Zákaz telefonovania v autách bez použitia hands-free je správna cesta, no štúdie ukazujú, že nebezpečné je už samotné telefonovanie ako také. S množstvom úloh rastie mentálna záťaž a pozornosť vodiča sa musí rozdeľovať medzi viac činností. S mnohými z nich dopredu počíta, ale neočakávaná udalosť v podobe prekážky na ceste či nepozorného chodca vyžaduje rýchlu reakciu, ktorá bude u vodiča s plne zamestnanou mysľou pravdepodobne pomalšia.

Automobilky by si mali uvedomovať, že to s elektronikou nemôžu príliš preháňať. Ľudia stále ešte chcú byť v aute svojimi pánmi.

Vedeli ste, že…?

  • 24% ľudí narába s mobilom počas šoférovania
  • obsluha mobilu pri riadení znižuje sústredenie mozgu o 37%
  • pri písaní SMS počas šoférovania sa zhruba 5 sekúnd nevenujeme ceste pred sebou. Pri jazde rýchlosťou 90 km/h tak prejdeme približne dĺžku futbalového ihriska
  • k 25% prípadov dopravných nehôd došli pri používaní mobilných telefónov pri riadení, z čoho 21% tvorili hovory a 4% písanie správ
  • 10% všetkých vodičov mladších ako 20 rokov, ktorí boli účastníkmi smrteľných dopravných nehôd nevenovali v čase nehody pozornosť premávke na úkor mobilu.
  • Zorný uhol pri riadení sa zúži o 50% pri používaní mobilného telefónu
  • Hands-free sada znižuje vyžarovanie telefónu až o 90%