fbpx
20. februára 2020 admin

10 znakov, že potrebujete vypnúť

Začína sa to pípnutím, krátkym zvukom alebo vibráciou telefónu. Niečo sa deje. Vytiahnete mobil z vrecka, odpíšete na správu a vrátite sa späť k tomu, čo ste robili pred tým. Potom to príde znovu. Tentokrát to je notifikácia z Facebooku upozorňujúca na to, že niekto reagoval na váš príspevok. O chvíľu sa pípnutím ohlási nový email.

Pokiaľ sa vám zdá, že tých rušivých vplyvov je priveľa, tak si zapamätajte číslo 200. Toľkokrát si priemerný človek denne kontroluje mobil. Tí závislejší, ktorí svojho elektronického miláčika takmer nespúšťajú z ruky, dosahujú až štvorciferné čísla. Čo sa týka počtu dotykov obrazovky, typický majiteľ smartfónu sa dotkne toho svietiaceho obdĺžnika denne viac ako 2600 krát.

 

Pred obrazovkou dlhšie ako v posteli

Pokiaľ ide o fyzické zdravie, sme posadnutí číslami. Počítame si kalórie, tuk, hmotnosť, tlak, pulz. Sledovať koľko hodín človek strávi pred obrazovkami zatiaľ nie je “in”. A pritom podľa štatistík digitálnym technológiám venujeme viac času ako spánku, keď na obrazovku sa v priemere pozeráme 9 hodín denne.

Kedy ste naposledy strávili 24 hodín bez mobilu? Nemôžete si spomenúť? Možno je načase zamyslieť sa koľko času hľadíte do obrazovky. A nie len tej, ktorú si nosíte stále so sebou vo vrecku či kabelke. Okrem smartfónov na nás blikajú pixely z tabletu, notebooku či televízora.

 

10 znakov siganlizujúcich, že potrebujete prestávku od online sveta:

  1. Nie ste schopní sústrediť sa na prácu
  2. Ste permanentne unavení
  3. Máte časté výkyvy nálady
  4. Zaznamenávate pocity úzkosti, ak si zabudnete telefón
  5. Trpíte osamelosťou a náhradu hľadáte na sociálnych sieťach
  6. Strácate kontrolu nad voľným časom
  7. Zhoršuje sa vám zrak, pociťujete bolesti hlavy, krku, chrbta
  8. Neviete byť ani chvíľu  potichu a bez mobilu
  9. Strácate dlhodobú pamäť
  10. Vzťahy s inými ľuďmi ustupujú digitálnej zábave

 

Keď ste sa v niektorom z predchádzajúcich bodov našli, možno je správny čas zamyslieť sa aj nad ďalšími príznakmi, ktoré by mohli naznačiť, že obrazovkám venujete viac času, ako je zdravé, či dokonca máte známky závislosti.

 

Diagnostika

Prvým krokom je si vôbec uvedomiť, koľko prístrojov každý deň zápasí o našu pozornosť. Väcsinou to zistíme až keď si to začneme všímať. V rámci inventúry sa pokúste najskôr odhadnúť koľko hodín venujete digitálnym prístrojom. Subjektívny odhad býva často odlišný od reality, preto pre získanie presnejšej predstavy je potrebné vztah k digitálnym technológiám zanalyzovať dôkladnejšie.

 

Na techniku s technikou

Existuje viacero zaujímavých testov, ktoré vám napovedia ako ste na tom s potenciálnou závislosťou na technológiách. 

Znie to paradoxne, ale na zvládnutie nájdenia rovnováhy medzi časom stráveným s digitálnymi technológiami vám môžu pomôcť technológie. Presnejšie aplikácie na meranie času stráveného pred obrazovkami. Tie sledujú a zaznamenávajú všetku vašu činnosť na mobiloch, tablete, notebooku či stolovom počítači. Na konci dňa tak máte prehľad o tom ako zmysluplne ste strávili čas pred obrazovkami. Nejde pritom len o absolútne meranie času, ale aj jeho kvalitu a produktivitu. To znamená koľko percent celkového času užívateľ strávil prácou na textovom či tabuľkovom editore, čítaním mailov, brovsovaním v prehliadači alebo hraním sa počítačových hier. Dokážu rozmeniť na drobné aj aktivitu na prehliadači. Nie je totiž jedno, či hľadáte pracovné informácie na odborných stránkach alebo „lajkujete“ svojich známych na sociálnych sieťach. Výhodou týchto aplikácií je, že môžu bežať na viacerých zariadeniach súčasne a reportovať celkovú aktivitu na digitálnych zariadeniach. Medzi priekopníkmi patria aplikácie ako Rescue Time, Offtime prípadne Quality Time, no popularite meracích zariadení pomohli najme aplikácie Screen Time pre užívateľov iPhonov a Digital Wellbeing pre Android platformy.

 

Digitálna obezita

Výsledok môže prekvapiť mnoho ľudí, ktorí ani netušia, že trpia digitálnou obezitou. Do akej miery je to vážne, môžete zistiť aj na základe takzvaného indexu virtuálnej hmotnosti (VWI, z anglického Virtual Weight Index). Prišiel s ním kanadský novinár Daniel Sieberg v knihe Digitálna diéta. Prirovnal ho k indexu telesnej hmotnosti (Body Mass Index), ktorý sa používa na stanovenie obezity. VWI mapuje všetky prístroje, mobilné a internetové služby, ktoré človek denne používa.

Vysoká hodnota indexu ešte nemusí byť dôvodom na paniku. Dôležité je uvedomiť si vplyv digitálnych technológií a začať s tým niečo robiť. Nikto nečaká, že sa niektorých prístrojov alebo služieb zbavíte. Mali by ste však zmeniť spôsob ich používania. Aj tu platí všetko s mierou. 

 

Je čas na diétu

Pokiaľ je čas strávený pred obrazovkami príliš veľký, je nutné pracovať na jeho znížení. Sme totiž generácia, ktorá si zvykla len pridávať. Tak ako politici a ekonómovia očakávajú, že ekonomika bude neustále rásť, aj bežný človek si pri elektronických službách zvykol len pridávať. Vytvára stále nové e-mailové kontá, profily na sociálnych sieťach, prihlasuje sa na odber ďalších a ďalších noviniek a newsletterov, pričom tie čo ho už nezaujímajú neruší. Mnohé dostávame automaticky už len tým, že sme nakúpili v nejakom e-shope. Pritom jediné, čo v prírode neustále rastie, sú rakovinové bunky.

Ľahko sa to povie, no digitálna striedmosť je rovnako veľkou výzvou ako odtučňovacia diéta. Pre tých, čo nemajú silnú vôľu opäť existujú aplikácie, ktoré urobia rázny rez. Odstavia užívateľa na ním stanovený čas od svojho miláčika. Drzo a natvrdo. Na druhej strane umožnia ponechať mobil zapnutý a nastaviť isté výnimky vyrušenia pre prípad núdze keď volá niekto dôležitý. Všetky ostatné rušivé vplyvy ostanú blokované.