Vďaka notebookom, smartfónom a tabletom sme si zvykli byť nepretržite spojení s prácou. Mnoho ľudí si už ani nevie predstaviť, že po skončení práce, keď vypnú počítač, by mohli vypnúť aj hlavu a s ňou všetky myšlienky súvisiace s pracovnými povinnosťami. Nechať všetko tak a zaoberať sa rozpracovanými úlohami opäť až ráno po vstupe do kancelárie. Nielenže nevedia vypnúť myšlienky, ale často pokračujú s prácou aj doma, kam si nosia pracovný notebook a do nočných hodín dobiehajú, čo nestihli cez deň. Rovnováha medzi prácou a životom u nich nefunguje.
Pokiaľ je to raz za čas, dá sa to vydržať ale keď v pracovných úlohách pokračujete doma dlhodobo deň čo deň, koledujete si o problém. Potreba byť neustále pripojení a kontrolovať e-maily aj po práci vedie k chronickému stresu a emočnému vyčerpaniu. Čoraz častejšie sa objavuje syndróm vyhorenia.
Práca a súkromný život so sebou súvisia a vzájomne sa ovplyvňujú. Štúdie ukazujú, že ľudia, ktorým sa podarilo dostať pracovný a súkromný život do správnej rovnováhy, sú produktívnejší a efektívnejší. Naučme sa ako túto rovnováhu dosiahnuť. Pomôcť vám môžu nasledujúce kroky:
Krok 1: Stanovte si priority
Tak v práci, ako aj v živote by sme nemali len čakať na príkazy iných. Pokiaľ budeme riešiť úlohy tak, ako prichádzajú, jednu za druhou bez jasného cieľa, priblížime sa k životu myši, ktorá beží v kruhovej klietke. Akokoľvek rýchlo bude bežať, stále bude na jednom mieste. Aj v prírode platí, že s prúdom plávajú len mŕtve ryby. Namiesto reaktívneho postoja k udalostiam, pre prácu aj život je lepšie proaktívne si určiť priority a smerovať za cieľom. Výrazne pomôže, keď si priority a ciele – pracovné aj tie v osobnom živote – napíšete na papier. Je to ako v škole s ťahákom. Keď si ho už raz študent napíše, je väčšia šanca, že si jeho obsah zapamätá, aj keď ťahák nakoniec nepoužije alebo mu ho učiteľ nájde a vezme.
Krok 2: Spravujte svoj čas efektívnejšie
Keď už viete, čo chcete a kam smerujete, poďme sa pozrieť, kde strácate najviac času. Skúste si týždeň zaznamenávať v hodinových intervaloch, kde využívate svoj čas efektívne a kde ním mrháte. Tie „dobré“ hodiny označte napríklad zelenou farbou a „preflákané“ hodiny červenou. Opäť veľmi pomôže písomná forma, aby ste na konci týždňa mali pred sebou prehľad vašej efektivity narábania s časom. Či sa pri výsledku máte červenať alebo nie, napovie vám pohľad na celkový obraz a to, ktorá farba v ňom bude prevažovať. Ak sa vám nechce písať, existujú užitočné programy, ktoré sledujú vaše digitálne správanie za vás.
Krok 3: Naplánujte si čas pre seba
Tak ako mobil či notebook potrebuje každý deň dobiť batériu, to isté platí aj o človeku. No málokto to robí. Ideálne je vyhradiť si čas len pre seba hneď na začiatku dňa. Vstať o 30 minút skôr, urobiť si čaj alebo kávu a len tak sedieť v posteli, usporiadať si myšlienky a premyslieť, čo vás v novom dni čaká, čo je dôležité a čo musíte stihnúť. Okrem povinností je dobré nájsť aj nejaký svetlý bod, na ktorý sa budete už od rána tešiť. Aj v náročnom dni sa dá nájsť niečo pozitívne, stačí maličkosť. Veľa ľudí môže namietať, že sú radi, keď vôbec vstanú do práce a nemajú čas na extra polhodinu. Kto však zvládne predchádzajúci krok č. 2 a nájde svoje neefektívne hodiny, nemal by mať problém s usporeným časom.
Krok 4: Nastavte si hranice medzi prácou a súkromným životom
Prácu nechajte v kancelárii a súkromné starosti doma. Ľahko sa to povie, ale ťažšie dodržiava. Tak ako zamestnávateľ nebude nadšený, ak si počas pracovných hodín budete vybavovať súkromné záležitosti na úkor práce, malo by to platiť aj naopak, t. j. pracovné úlohy by nemali obmedzovať súkromný život. No samo od seba to nepôjde. Treba si nastaviť mantinely, čo si však vyžaduje silnú vôľu alebo – obrazne povedané – tvrdé prebudenie po náraze do steny.
Mne sa to podarilo vďaka synovi, presnejšie jeho nástupu do škôlky. Záverečná o 17. hodine ma prinútila vypnúť počítač, zdvihnúť sa od pracovného stola a zamieriť vyzdvihnúť dieťa z jeho „kancelárie“. Zatiaľ čo dovtedy som bol zvyknutý pracovať tak dlho, ako sa dalo, a po presune domov opäť vytiahnuť notebook a pokračovať do nočných hodín, v novom režime som si povedal, že prácu si už domov nosiť nebudem. A vydržal som dodnes.
Krok 5: Starajte sa o seba
Starať sa o seba znamená dopriať si veci, ktoré prospievajú telu aj duši. Pravidelný pohyb a pobyt na vzduchu, hoci aj pár minút, sa pozitívne prejaví na zdraví. Nemusíte hneď chodiť behať alebo trápiť železo v posilňovni, stačí aj obyčajná chôdza. V pravidelných malých dávkach je nesmierne prospešná. Nejde o to jednorazovo zabehnúť maratón, ale zapamätajte si, že z toho, čo budete opakovať aspoň 21 dní za sebou, sa stane návyk.
Dôležité je tiež začať sa zaujímať o to, čo jete. Platí, že sme tým, čo jeme. Skúste sa na jedlo prestať pozerať ako na výplň žalúdka. Vnímajte ho ako základný stavebný kameň vášho tela. To sa neustále obnovuje a ťaží len z toho, čo dostane v podobe jedla. Keď dostane odpad, bude tak aj vyzerať.
Ďalším dôležitým návykom je mať dostatok spánku (aspoň 7 hodín). To spolu so zdravším jedlom urobí zázraky s vašou náladou aj energiou. Dôležitosť spánku a prestávok v používaní elektroniky pochopil aj Elon Musk, podnikateľ a vizionár, majiteľ automobilky Tesla a vesmírnej spoločnosti SpaceX. Po rokoch intenzívnej práce, keď sa v rámci 100-hodinového pracovného týždňa k spánku dostal len minimálne, uvedomil si, že ho takýto životný štýl ničí. Priznal, že bol závislý od e-mailov, ktoré mu zabrali celé dni. Preto sa rozhodol pre zmenu a prešiel na večery bez elektroniky a víkendy, ktoré venuje rodine. Čo sa týka spánku, toho si dopraje aspoň 6 až 6,5 hodiny.
Krok 6: Trávte viac času s priateľmi a rodinou
Čas strávený s inými ľuďmi, s ktorými sa cítite dobre, pomáha znižovať stres a dodáva zvýšenú dávku šťastia. Skúste napríklad pri obede s priateľmi nesiahať po mobile, či ak v aute veziete spolujazdca, konverzáciou nahradiť pasívne počúvanie rádia plného reklám a negatívnych správ. Pre odstrašujúci príklad, kam to až môže viesť, je dobré nájsť si obrázky z Ázie, presnejšie z Číny alebo Kórey, kde si ľudia bez mobilu v ruke nevedia predstaviť ani krok. Typickým obrazom reštaurácií, kaviarní, barov a diskoték je množstvo ľudí hľadiacich do malých obrazoviek aj v prípade, že nie sú sami, ale sedia za stolom oproti ďalšiemu človeku.
Krok 7: Nebojte sa vyhľadať pomoc
Nikto netvrdí, že nastaviť si mantinely a dodržiavať ich je ľahké. Ak v sebe nenájdete dostatok pevnej vôle a nepodarí sa vám ani začať s novými pravidlami a návykmi, neváhajte požiadať o radu profesionála, ktorý vám pomôže s vytvorením a dodržiavaním plánu, ako na to.
Krok 8: Tešte sa na niečo
Ako je spomenuté v kroku 3, deň je hneď krajší, keď sa človek na niečo teší. Nemusí ísť hneď o dvojtýždňovú dovolenku. Naučte sa tešiť aj z maličkostí. Dobré jedlo, stretnutie s priateľom, prestávka na čerstvom vzduchu, chvíľka pre seba na pohovke s dobrým čajom alebo kávou, pobyt v prírode… Keď už sa dočkáte tohto svetlého momentu, užite si ho. Nesnažte sa zaznamenať ho na mobilné zariadenie, ale prežiť ho.
Pokiaľ vás táto téma zaujala a chcete sa dozvetieť viac, prečítajte si knihu Hlavu hore, ktorú nájdete TU.