fbpx

Ako deťom obmedziť čas pred obrazovkou

16. júla 2020 admin

Zvykli sme si, že digitálne technológie ako smartfóny, tablety, herné konzoly či televízia dokážu pomôcť na nejaký čas zamestnať a utíšiť deti, najmä keď na ne rodičia zrovna nemajú čas. Väčšina z nich si uvedomuje, že príliš veľa času pred obrazovkami môže deťom škodiť. Tí zodpovednejší sa aj snažia tento čas limitovať a stanoviť hranice koľko času dieťa môže stráviť pred telkou alebo na videohre. V dnešnej dobe plnej obrazoviek to však vôbec nie je jednoduché.

10 tipov ako mať čas pred obrazovkami pod kontrolou

Nasledujúce tipy vám pomôžu obmedziť čas strávneý pred obrazovkami vášho dieťaťa na rozumné a zdravé množstvo.

 

  1. Buďte príkladom

Deti do určitého veku kopírujú správanie svojich rodičov. Preto je nesmierne dôležité ísť správnym príkladom a nerobiť presne to, čo sa deťom chystáte obmedziť. Takže pred tým, než sa rozhodnete sadnúť si pred televízor, či pustiť si obľúbený seriál na Netflixe, myslite na to, že vaše dieťa to môže brať ako krivdu keď uvidí, že jeho rodič vodu káže a víno pije. To isté platí aj pre mobily. Keď deti uvidia, že každú voľnú minútu siahate do vrecka po smartfón, vybudujú si tiež tento zlozvyk. Znie to ako ťažká úloha, ale skúste si dať predsavzatie a čas so svojimi deťmi cielene strávte čo najviac v offline režime. Dáte im viac ako si myslíte. Svoju pozornosť.

 

  1. Rovnaké pravidlá pre celú rodinu

S nadmerným používaním obrazoviek nemajú problém len deti. Týka sa to v podstate každého, namočení sú v tom tak tínedžeri ako aj dospelí. Tí si však na rozdiel od detí dokážu uvedomiť potenciálne riziká, minimálne sa o nich dočítať. Deti sú v tomto oveľa zraniteľnejšie.

 

  1. Vytvorte zóny bez technológií

Doma by ste mali vytvoriť miesta, na ktorých nebude povolená žiadna elektronika. Jedným z nich by mala byť jedáleň. Je to miesto, ktoré by sa malo vyhradiť iba na stravovanie a rodinné rozhovory.

 

  1. Stanovte si offline časy

Vyhraďte časy, kedy by sa celá rodina mala odpojiť od technologických zariadení. Minimálne hodinu pred spaním by deti, a nielen tie, nemali byť v kontakte so žiadnou obrazovkou. Inak môžu mať problém so zaspávaním, kvalitou spánku, budú sa budiť unavené a dostatočne si nedobijú vlastné baterky. Na rozdiel od tých v telefóne. To isté by malo platiť aj pre prvú hodinu po zobudení. Radšej by sa mali v kľude naraňajkovať, umyť a pripraviť si veci na začínajúci deň. Podobne offline by mal byť aj čas obeda, pokiaľ ho rodina strávi spolu.

 

  1. Používajte aplikácie na rodičovskú kontrolu

Chráňte deti pred nebezpečným a nevhodným obsahom v online svete. Už malé deti sú vystavené množstvu reklám, ktoré podprahovo pôsobia na ich zmysli a ovplyvňujú ich správanie. Ešte nebezpečnejšie môže byť prostredie internetu. Bez aplikácií na ochranu detí pred online nástrahami rodič dnes už len ťažko ustráži aké aplikácie a aké webstránky dieťa navštevuje. Uvedené aplikácie pomáhajú stanoviť časové mantinely ale aj zamedziť inštaláciu hier nevhodných pre určitú vekovú skupinu. Fungujú tak na telefónoch a tabletoch ako aj na herných konzolách. Nie sú to však len nástroje na obmedzovanie a zakazovanie. Poskytujú tiež prehľad o tom ako dieťa čas strávený v online svete využíva. Nie je jedno, či vyčlenený čas presurfuje na youtube, hrá hry alebo sa vzdeláva.

 

  1. Rozprávajte sa

Rodičia by sa nemali spoliehať len na aplikácie spomenuté v predošlom bode. Z deťmi je potrebné sa rozprávať o tom, čo ich zaujíma, aké hry hrajú a s kým si dopisujú. Počúvajte ich ale aj vysvetľujte aké nebezpečenstvá v online svete na nich môžu číhať. Nejde len o aplikácie nevhodné pre ich vek, ale aj rôzne násilné hry, pornografia či kyberšikana.

 

  1. Rozvíjajte iné aktivity

Keď rodič deťom zakážete obrazovky, veľakrát počuje „Čo mám robiť? Ako sa mám hrať?“ Aby ste takýmto otázkam predišli, dajte deti na rôzne krúžky, snažte sa ich priviesť ku knihám, športu, či umeniu. Buďte s nimi veľa vonku, choďte spolu do prírody, cestujte, hrajte spoločenské hry. V dnešnej dobre je to stále ťažšie, ale ideálne pre rozvoj detí je, keď majú svoju komunitu. Aj pre rodiča je to menej náročné, keď sa dieťa hrá so svojimi rovesníkmi na detskom ihrisku alebo v parku a nemusí čakať, čo vymyslia dospelí. Vytvára si tak spoločenské návyky, učí sa komunikovať, fungovať v kolektíve. To ho žiadny Facebook, Instagram ani Twitter nenaučí, hoci sú nazývané sociálnymi sieťami.

 

  1. Urobte z obrazovky privilégium

Čas na obrazovke by mal byť privilégiom a nie právom. Keď už stanovíte pravidlá, nedovoľte deťom získať online čas navyše ako odmenu. Namiesto toho im ponúknite inú aktivitu alebo formu odmeny.

 

  1. Pri posteli žiadne obrazovky

V detskej izbe a najmä v časti, kde dieťa spí, by malo byť čo najmenej elektroniky. To znamená žiadny televízor, videohra, tablet alebo smartfón. Ak od tohto poľavíte, len ťažko sa vám bude kontrolovať, čo dieťa robí v noci. Ako už bolo spomenuté vyššie, hľadenie do obrazovky pred spaním narušuje kvalitu spánku a regeneráciu.

 

  1. Buďte v obraze

Dnešné deti sú technicky zdatné, mnohé vedia o digitálnych zariadeniach viac ako dospelí. Preto je dôležité, aby vám neutiekol vlak. Mali by ste sa snažiť mať aký taký prehľad o posledných trendoch v aplikáciách.

Pred sociálnymi sieťami, videohrami  ani aplikáciami na telefóne svoje deti neuchránite. Môžete síce ich kúpu odďaľovať ako sa len dá, ale dieťa si cestu k nim vždy nejako nájde. Buď v škole alebo na návšteve u kamaráta. Preto je lepšie poznať ako tieto novodobé fenomény fungujú, aby ste vedeli dieťa chrániť pred možnými rizikami. Napríklad sociálne siete ako také nie sú zlé, príliš veľa času na nich však už áno. To isté platí aj pre smartfóny. Je to užitočný pomocník, ale keď vypĺňa väčšiu dňa a každú voľnú chvíľku, je to škodlivé.